INTERVIEW – ZANEROOZ MAGAZINE


مصاحبه اختصاصی با باران – مجله زن روز لندن

باران خواننده ایرانی موسیقی پاپ از خانواده ای هنرمند و فارغ التحصیل رشته بازرگانی (بیزنس) مى باشد. در سن 11 سالگی به همراه خانواده اش از ایران مهاجرت کرد و مقیم کانادا شد و در سنین نوجوانی چند دوره آزاد و آکادمیک خوانندگی را در یکی از اموزشگاه های موسیقی کانادا پشت سر گذاشت . به زبان های انگلیسی ، فرانسه ، فارسی و کردی مسلط است. اولین آهنگ باران عزیز به صورت تک آهنگ به نام “زیادى” منتشر شد كه به محبوبیت و شهرت زیادی در میان ایرانیان سراسر دنیا دست یافت.
مجله زن روز افتخار دارد به عنوان زن موفق ایرانی با این هنرمند عزیز گفتگویی داشته باشد.
درود باران عزیز
لطفا خودتان را برای خوانندگان مجله «زن روز» معرفی کنید؟
– سلام به شما و همه خوانندگان خوب مجله « زن روز». من باران هستم دریکی از شهرهای کرد نشین ایران، مهاباد، متولد شدم. اما خیلی زود از ایران مهاجرت کردم و به کانادا آمدم ، در اینجا در رشته بازرگانی (بیزینس) تحصیلاتم را تمام کردم و الان هم در خدمت شما هستم.
– فکر می کنید نام « باران » چقدر بر روی شکل گیری شخصیت هنری‌تان تاثیر داشته است؟
-در کلیت، فکر می کنم این موضوع یک جریان دوطرفه است. مثلا هنر به خودی خود می تواند در شخصیت آدمی نقش داشته باشد و خوب این خودش یک شمشیر دو لبه است. به همان مقدار که می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد، به همان اندازه هم می تواند مخرب باشد. من فکر می کنم، این بارانی که شناخته شده است یا همان نام «باران»، با بارانی که خودم هستم، تفاوت آن چنانی نکرده و نمی کند.
-چند سال است که در خارج از کشور ساکن هستید و در چه سالی از ایران خارج شده‌اید؟
-تقریبا از کودکی از ایران خارج شدیم و سال‌های زیادی است که در خارج از ایران زندگی می کنم.
– آیا ازدواج کرده‌اید؟ و فکر می‌کنید که ازدواج بر حرفه و زندگی هنری‌ یک هنرمند چه تاثیری دارد؟
-خیر. ازدواج نکرده‌ام، ولی فکر می‌کنم ازدواج ، همان قدر که می‌تواند تاثیر بد برروی حرفه یک هنرمند بگذارد، به همان مقدار هم می‌تواند به رشد و ارتقای جایگاه هنری‌اش کمک کند!
– چگونه به هنر خوانندگی علاقمند شدید؟
-علاقه و پشتکار خودم و پشتبانی خانواده ام بویژه برادر و خواهرم، باعث شد تا هم به خوانندگی علاقه‌مند شوم و هم به شکل حرفه‌ای این هنر را ادامه دهم.
– شروع کارتان از چه زمانی بوده است؟
– شروع کارم در یک گروه معروف کانادایی بود و بعد از آن بود که به درخواست دوستان و نزدیکان، کم کم شروع کردم به خواندن در زبان فارسی و کار «حس عاشقی» را در سال ۲۰۱۰ ضبط کردیم.
– کمی از اولین تجربه خوانندگی‌تان برای‌مان بگویید.
– این حرفه دشواری‌های خاص خودش را دارد. مخصوصا اگر زن باشی، این دشواری‌ها چندین برابر می‌شود. اولین تجربه جدی‌ ومستقل من، تک آهنگ «زیادی» بود که با استقبال شگفت انگیزی همراه شد. واقعا روزهای جالبی بود. ابتدا از بازدیدهای چندین میلیونی شروع شد و بعد هم واکنش‌هایی که در فضای مجازی یا درخیابان‌ها از مردم می‌دیدم. تجربه خیلی خوبی بود.
– موفقیت خود را مدیون چه کسی و یا چه کسانی هستید؟
-مدیون مردم. مردمی که دراین مدتی که به صورت مستقل وارد این حرفه شده‌ام، همیشه پشتبانم بوده‌‌‌‌‌اند و صد البته خانوادم.
– در مورد کنسرت‌ها و برنامه‌های آینده خود کمی برای‌مان توضیح دهید؟
– در یکی دوسال گذشته برای اجرا به کشورهای زیادی رفتم وبه قولی هرجای این دنیا که می‌روی، هم‌وطن‌هایت را می بینی و در هر ناحیه با یک منش و اخلاق خاص. واقعا حس عجیب و فوق العاده‌ای است و این برنامه‌ها همچنان ادامه دارد. چند روز دیگر در یکی از شهرهای آمریکا برنامه دارم و فکر نمی‌کنم این برنامه‌ها متوقف شود . انرژیم را صد درصد از مردم می‌گیرم.
– باران عزیز آیا برای طرفدارانتان دربریتانیا هم برنامه ای دارید؟
بله – اتفاقا صحبت هایی صورت گرفته است و حتما در آینده ی نه چندان دور تور خوبی در بریتانیا برگزار می کنیم.
– معیار شما برای انتخاب ترانه های‌تان چیست؟
– به نظرم ترانه عنصر مهمی برای رشد یک خواننده است وعامل مهمی در رساندن پیام شعر به وسیله صدای شما به گوش مخاطب.
من درانتخاب ترانه‌هایم معیارهای متعددی را در نظر می‌گیرم. از جمله اینکه تکراری نباشد و دوم اینکه جریان یا روال یک حکایت در بطن ترانه وجود داشته باشد تا ترانه و آهنگ معنا و مفهومی پیدا کند. متاسفانه به نظرم این روزها ترانه ها خیلی بی‌محتوا و شبیه به‌هم شده‌اند که این می‌تواند روی ذهن و سلیقه شنونده در مدت طولانی تاثیر بد بگذارد.
– مهم ترین اتفاق تاثیرگذار در زندگی‌تان چه بوده‌است؟
به نظرم زندگی پر از اتفاق‌های کوچک و بزرگ، خوب و بد، زیبا و زشت و خوشحال کننده یا اندوه آور است. وقتی به همه چیز از بالا نگاه کنی، می بینی مجموعه این اتفاقات تو را مثل یه سنگ صیقل داده و از تو آدم بهتری ساخته است. نمی‌توانم بین این مجموعه اتفاقات، انتخاب خاصی داشته باشم. اما ازهمه آنها استقبال کرده‌ام و می‌کنم و آنها را به فال نیک می‌گیرم. (با خنده)
– به نظر شما جایگاه زنان ایرانی در عرصه هنر خوانندگی چیست؟
– متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب فعلی، کمبود امکانات و مشکلات مالی، خیل عظیمی از استعدادهایی که آنها را می‌شناسم‌ و گاهی به من پیام می‌دهند و باهم در ارتباطیم، از بین می‌روند و این باعث تاسف است. در عصری که مشکلات بیشتری نسبت به زمان ما داشته، کسانی مثل قمرالملوک وزیری، الهه و یا هایده و مهستی ها را داشتیم، ولی متاسفانه امروز نقش زنان در جامعه ما به شکل بسیار محسوسی کم رنگ شده است. حالا نقش‌شان در این هنر بخصوص که جای‌ خود دارد!
امیدوارم شرایطی فراهم شود تا در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد ادامه این روند بد نباشیم. یادمان نرود زنان رگ‌های یک جامعه هستند. نبض جامعه‌اند و مسوول رساندن خون به تمامی سلول‌های یک جامعه از سلول‌های مغز تا دریچه‌ قلب. رمز سرزندگی و زنده بودن یک جامعه به دست زنانش شکل می‌گیرد!
– آیا کار جدیدی در دست دارید؟
– بله، صد درصد. هم کار جدید وهم آلبوم جدید.
– خواننده مورد علاقه‌تان، از خوانندگان ایرانی و غیر ایرانی، چه کسانی هستند؟
– خب، وقتی در یک باغ پر از گل‌های خوش عطر و بو باشید، دقیقا نمی دانید کدام را انتخاب کنید یا عطر کدام برای‌تان خوش‌آیندتر است. در نتیجه ازاستشمام تک تک‌شان لذت می برید. دقیقا برای من این طور است . شاید هم نسبت به همه آنها تعصب دارم که این‌طور فکر می‌کنم. درعرصه جهانی شخصا به خواننده خاصی توجه ندارم و سعی می کنم همه نوع ژانر و سبکی از موسیقی را گوش دهم. حال می تواند یک ملودی ترکی یا یونانی باشد تا یک شاخه از موسیقی در آفریقا.
سعی می کنم از موسیقی لذت ببرم و حس خوبی از هرکدام‌شان بگیرم.
– برند مورد علاقه شما برای انتخاب لباس چیست و چرا این برند را دوست دارید؟
– در این دنیای پر زرق وبرق، آنقدرها به این چیزها اهمیت نمی دهم. آدم ظاهر بینی نیستم وخب شاید هم یک روزی برند خودم را داشته باشم!
ولی یاد شعری افتادم که می گفت:
تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اگر آدمی به چشم است و دهان وگوش وبینی چه میان نقش دیوارومیان آدمیت
– لطفا کمی در مورد جشنواره موسیقی خاورمیانه توضیح دهید و از اینکه به‌عنوان یکی از منتخبان این جشنواره و نماینده ایران انتخاب شده‌اید، چه احساسی دارید؟
– بله، این فستیوال بزرگ موسیقی در سطح جهانی برگزار می‌شود، البته برای خوانندگان مطرح خاورمیانه در شهر هامبورگ آلمان. من خوش شانس بودم که انتخاب شدم و امیدوارم بتوانم از این شانس بزرگ برای افتخار بیشتر و معرفی ملتم به جامعه جهانی استفاده کنم. واقعا حس خوبی است و از این که نماینده مردمم هستم احساس غرور می‌کنم.
– در میان فصل‌های سال، فصل مورد علاقه‌تان چه فصلی است و چرا؟
-بهار، نمى دانم شايد چون فصل باران است ! (لبخند)
– ترانه‌سرا و آهنگ‌سازتان چه کسانی هستند و اینکه شما به چه میزان در این موارد اعمال نظر می‌کنید؟
– خب من با ترانه‌سراهای زیادی کار نکرده‌ام، اما اصولا در کار هنری وخلق یک اثر، ممکن است شرایطی پیش بیاید که با تیم جدیدی کار کنم. خودم شخصا تنوع و موج جدید دادن به اثر هنری‌ام و همچنین تجربه یک حس جدید بواسطه آن را دوست دارم و می‌پسندم – سعی می‌کنم نظر بدهم وکار آن چیزی باشد که من می‌خواهم، اما خیلی مشتاقم روزی کاری را بخوانم که هم نوشته خودم باشد و هم آهنگش را خودم ساخته باشم.
– کمی در مورد حضورتان در کتاب آقای وینسنت جیمز توضیح دهید؟
– نام کتاب “88+ Ways Music Can Change Your Life “ است و نویسنده این کتاب آقای جیمز، پس از سال‌ها تلاش، توانسته تجاربش را دراین مجموعه منتشر کند. این شاهکار آقای جیمز پس ازسال‌ها تحقیق و مصاحبه به رشته تالیف درآمده است.
«۸۸ راهی که موسیقی می تواند زندگی‌تان را عوض کند»، عنوان کتابی است شامل نوشته‌هایی ازمن، همراه با شرح حالم در کنار دانستنی‌هایی دیگر از جهان هنر موسیقی. خواندن این کتاب را به شما و همه خوانندگان‌تان توصیه می‌کنم. شایان ذکراست که تمامی درآمد حاصل از فروش این کتاب به کودکان بی سرپرست تعلق می‌گیرد.
– یک روز از زندگی باران را برای طرفداران خود توضیح دهید؟
– ورزش – موسیقی – تمرین – موسیقی – خواندن کتاب – تمرین -آشپزی – نوشتن – تمرین – نقاشی – رسیدن به کارها و امور شخصی و بازهم موسیقی و این جریان هر روز با اندکی تغییر ادامه دارد. این برنامه روزانه در کنار همه حالات و سختی‌هایی که در زندگی وجود دارد و نمی‌توانید جلوی آنها را بگیرید، پیش می‌رود. مشکلات همیشه هست و ازحالتی به حالتی دیگر تبدیل می شود. من هم زندگی و روزمرگی‌های خودم را دارم، مثل همه زنان دنیا. (با لبخند )
– نظرتان راجع به مجله «زن روز» چیست؟
– به شما و همکاران‌تان تبریک می گویم بابت مجله موفق و باکیفیتی که دارید . من هم دوست دارم در اوقات فراغتم آن را بخوانم و خب امیدوارم هر چه بیشتر به انعکاس برابری نقش زن در جامعه که متاسفانه این روزها حتی در جوامع متمدن هم نادیده گرفته می‌شود، بپردازید. واقعا گاهی زنان در هر حرفه و شغلی که هستند، به شدت مظلوم واقع می‌شوند و از حق برابری برخوردار نیستند. امیدوارم مجله خوب‌تان پرچم دار این مساله باشد و مثل جریانی به سمت نور، آگاهی و برابری باشد.
– به عنوان سخن پایانی پیام‌تان برای خوانندگان مجله «زن روز» و طرفداران‌تان چیست؟
– باز هم ممنون از شما و همکاران‌تان بابت این گفت وگوی صمیمانه.
برای شما و همه خوانندگان‌تان و به خصوص زنان خوب کشورم آرزوی سلامتی، برابری، تندرستی و موفقیت روز افزون دارم .

لینک منبع: مجله زن روز لندن, Sptember 2015


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...

Comments

comments

By admin